ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

mocp.ir

مدیریت ادعا

مدیریت ادعا

 

پیمانکار طی پیمانی که به همراه شرایط و مدارک الحاقی می باشد متعهد می شود کارهایی مشخص و در بازه ی زمانی معین و با هزینه و کیفیتی تعیین شده انجام دهد و مبالغ پولی را براساس شرایط قرارداد از کارفرما دریافت نماید. هر عاملی که سبب بروز اختلال در تعهدات مندرج در قرارداد شود احتمالا توسط پیمانکار و کارفرما در معرض ادعا قرار می گیرد. در واقع ادعا ، ابزاری برای اثبات حقی برای جبران هزینه ها یا زمان تحمیل شده خارج از قرارداد و اثبات مالکیت زمان و هزینه است.
منشا ایجاد ادعا افراد زیر می باشند:
کارفرما ، شخص ثالث ، پیمانکار
در ابتدا خواست هایی از سوی هر یک از طرفین برای طرف دیگر مطرح می گردد(ادعا).در صورتی که این خواست ها مورد توافق طرف مقابل قرار نگیرد جرقه اختلاف زده می شود.
ادعا یا در طول پروژه و یا در انتهای پروژه مطرح می گردد.و پیامدهای نامطلوبی را برای پیمانکار و کارفرما بدنبال دارد که از جمله آنها می توان به وقفه در انجام کارها، کم شدن انگیزه گروههای درگیر در پروژه، خدشه دار شدن روابط کارفرما و پیمانکار و صرف هزینه، زمان و انرژی زیاد طرفین برای حل ادعا ، نادیده گرفتن برخی مستندات، اختلافات عمیق تر و دخالت افراد ، امکان نادیده گرفتن ، فراموش شدن و از حیث اهمیت خارج شدن برخی از ادعاها اشاره کرد.
برخی از دلایلی که منجر به ادعا می شود شامل موارد زیر و نه محدود به آن می شود:
وقتی کارفرما:
۱- قرارداد و محدوده کاری را باز در نظر می گیرد
۲- در پرداخت ها و تعهدات مالی خود تاخیر دارد
۳- در تصمیم گیری تعلل دارد
۴- اطلاعات مورد نیاز در دسترس ندارد
۵- پاسخ خارج از موعد به مکاتبات و پرسش های کتبی پیمانکار.
۶- اعمال تغییرات در محدوده کار
پیمانکار علیه کارفرما ادعا می کند.
وقتی پیمانکار:
۱- افزایش زمان و هزینه پروژه
۲- تغییر در سطح کیفی مفاد قرارداد
۳- تغییر در محدوده کار
کارفرما علیه پیمانکار ادعا می کند.
علت اصلی ادعاهای پیش آمده، شناخت و طراحی نادرست، قراردادهای نامناسب، کنترل و نظارت ضعیف بر پروژه و ارتباطات ضعیف می باشد. این عوامل در نهایت افزایش زمان وهزینه را به دنبال خواهند داشت و افزایش هزینه نیز ادعای مالی را سبب می گردد.
راهکارها و پیش نهادها
مدیریت هم علم است و هم هنر، لذا برخورد با اختلافات مدیریت خاصی می خواهد . مدیریت اختلافات و دعاوی نقش پیش گیرانه و حلال با حوزه عملکردی بسیار گسترده خواهد داشت. از مناظر مختلف می توان به تحلیل مدیریت دردعاوی واختلافات پرداخت.پیش بینی ها و پیشگیری ها در صورتی که ازچشم تیز بین مدیریت دور بمانند ممکن است کل ساختار پروژه را با آفت اختلاف بیمار نمایند.
بر اساس توسعه استاندارد جهانی مدیریت پروژه Extension of PMBOK مدیریت ادعاها مشتمل برچهار فرآیند به شرح زیر می باشد:
۱- شناسایی کلیم
۲- کمی کردن کلیم
۳- ممانعت از کلیم
۴- راه حل یاتوافق کلیم
برخی از اقداماتی که در طول فرایند مدیریت ادعا پیشنهاد می گردد به شرح ذیل است:
۱- بررسی کامل طرح مورد نظر قبل از مناقصه
۲- تخصیص زمان مناسب جهت اجرای پروژه، در نظر گرفتن زمان کوتاه و غیر منطقی برای اجرای پروژه مشکلات زیادی را برای ذی نفعان پروژه به همراه خواهد داشت
۳- پس از عقد قرارداد و توافق نامه های پیمان و تشکیل تیم مدیریت پروژه تعهدات، مسئولیتها و اختیارات هریک از ارکان پروژه به صورت موضوعی مشخص و تفکیک شود تا به این صورت محدوده تعریف شده هر یک از ارکان پروژه شفاف و به صورت ساده در دسترس قرار گیرد.
۴- شناسایی و پیگیری نیاز ذینفعان
۵- استفاده از درس های آموختنی
۶- مستند سازی قوی
۷- اصلاح سیستم توزیع ریسک بین طرفهای پیمان
۸- تبدیل فرهنگ از متهم کردن طرفین به فرهنگ مشارکت
۹- استفاده مستمر ومفید از مشاوران حقوقی
۱۰- مذاکرات و جلسات مفید و مستمر طرفین قرارداد قبل وحین اجرا
در واقع با مدیریتی درست مطابق با استاندارد مدیریت پروژه می توان ادعاهای در طول پروژه را به حداقل رساند.
 
منبع : http://www.kpmteam.ir

تاریخ و زمان فعلی

Thursday, 19 October 2017
پنجشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۶

چه کسی آنلاین است؟

ما 161 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

پروفایل شبکه های اجتماعی

نظرات توییتر

 هانیه : سایت بسیار جالبی دارید    images

 

    لاله : لطفا مطالب بیشتری بگذارید    images223

 

   مرجان : لطفا دانلود را افزایش دهید    images22